Monthly Archives: februar 2013

Styrketræning

Styrketræning - hvad skal man tage højde for.? Her kommer vi ind på processen lige fra opvarmning, træningen, træningsformer, træningsfrekvens, restitution m.m....

Read more


Loading...

Cooldown – Optimal begyndende restitution

Cool-down eller ”nedvarmning” som det også kaldes, bør danne afslutningen på enhver træningsenhed gennem en gradvis nedsættelse af træningsintensiteten for at forberede kroppen på hvilke og afslapning. Ved nedsættelse af intensiteten sker der igen en stigning i hjerte-kredsløbets aktivitet, men der bliver ikke længere stillet krav om konkurrencepræstationer. Gennem nedvarmningen bremses udmattelsesfasen og superkompensationen indledes, der er grundlaget for den opbygning af ekstra kraft, som bevirker forbedrede træningsresultater. Til cooldown kan man bla. benytte sig af cykel, løbebånd eller andre kredsløbsbelastende redskaber, da de sørger for en øget blodgennemstrømning af musklerne og dermed en øget ilttilførsel. Ilten omdanner den mælkesyre som er blevet ophobet i musklerne under træningen og opbygger ny energi. Hvis der er nok ilt til rådighed, kan al energien trækkes ud af mælkesyren, hvorefter det resulterende kuldioxid og vand kan udskilles gennem lungerne og urinen. Sammen med løb og cykling har strækøvelser(bevægelighed)...

Read more


Loading...