Kvinder og styrketræning – og myter

De fleste kvinder kommer nu om dage, i motionscentrene for at dyrke en større og voksende form holdtræning, mens de kigger langt efter vægtrummende med de store og tunge vægte.
Styrketræningsfasiliteterne er typisk mændenes område, ikke mindst pga. det høje testosteron niveau der hersker blandt mændende.
Mange kvinder føler sig uvelkomne blandt mændendes “domæne”.

Der for ser man kun sjældent kvinder, der giver den fuld skrue med de tunge vægte og maskinerne.
Styrketræning er den form for sport der har langt det største potentiale til at give kvinder den krop de drømmer om.
Styrketræning er en effektiv måde at opnå den slanke,markerede og ikke mindst, feminine krop.

Man høre tit kviner sige at de får store muskler af styrketræning.
Den afliver vi med det samme.!
Kvinder får hverken store muskler eller mande bryster af at styrketræne. Det gælder også selvom du træner tungt og over lang tid.
Forskellen imellem mænd og kvinders resultat af styrketræningen, skal findes i hormonerne.
Fordommen om gigantiske kvinder med arme så store som mandelår og en stemme som Joe Cocker, er en opblæst fordom.

Af hormonelle årsager kan kvinder simpelthen ikke få lige så store muskler som mænd, uanset hvor hårdt de træner.
De store og muskuløse kvindelige bodybuildere, man kan se i TV, har brugt oceaner af tid på at træne og LANGT mere end hvad størstedelen af kvinderne formår at gøre.

Uanset hvor meget du træner, vil der altid være forskel mellem dit testosteron- og østrogenniveau i forhold til mænd.
Og netop disse hormoner, der påvirker muskelmassen.
For eksempel har kvinder tendens til at lagre mere fedt omkring musklerne på grund af deres højere østrogenniveau.

Så kvinder… Hvis i ønsker at få en trimmet krop, kræver det træning efter samme princip som mænd. Der er desværre ingen nemme genveje.
– det er simpelthen hårdt arbejde!

Desværre findes der en masse myter forbundet med kvinder og styrketræning.
Dem prøver vi at komme til livs her:

Myte 1 – Træning med vægte gør dig maskulin og massiv.

Da kvinder ikke kan producere lige så meget testosteron som mænd, og derfor ikke gør det, er det umuligt for kvinder at opnå kæmpemæssige mængder af muskelmasse bare ved at træne med vægte.

Myte 2 – Træning gør dine bryster store.

Desværre ikke.
Kvinders bryster består hovedsageligt af fedtvæv.
Derfor er det umuligt at gøre sine bryster større gennem træning med vægte. Faktisk forholder det sig sådan, at hvis fedtprocenten dykker ned under ca. 12%, vil kvindes bryster typisk gå ned i størrelse.

Myte 3 – At træne med vægte gør dig stiv og muskuløs.

Udfører du alle øvelser gennem deres fulde bevægbane, vil du faktisk blive mere fleksibel.
Øvelser som flyes, stiv-benede dødløft, håndvægtspres, og chinups strækker musklerne i det nederste bevægelsesspektrum. Derfor vil du kunne strække dig mere med tiden hvis du udfører øvelserne korrekt.

Myte 4 – Hvis du stopper med at træne vil dine muskler blive til fedt.

Heldigvis er muskler og fedt to helt forskellige typer væv.
Hvad der oftest sker, er at når folk dropper deres træningsprogram, begynder de at tabe muskelmasse grundet inaktivitet og typisk dropper de samtidig også deres kost.
Derfor kombineres dårlige madvaner med det faktum at deres stofskifte er lavere grundet inaktivitet, og det tab af muskelmasse får det til at se ud som om vedkommendes muskler er ved at blive til fedt, trods det at det i realiteten forholder sig således at muskelmassen forsvinder og fedt opbevares.

Myte 5 – Træning med vægte omdanner fedt til muskelmasse.

Ja, kunne man bare det!
Kroppen ændrer sig ved at den kan tage muskelmasse på ved styrketræning, og den kan tabe fedt ved at forbrænde flere kalorier end man indtager. Muskler og fedt er to meget forskellige væv-typer.
Vi kan ikke lave en om til en anden.

Myte 6 – Så længe du træner kan du spise hvad du vil.

Det kunne faktisk ikke være mindre sandt, desværre.
Vores individuelle stofskifte bestemmer hvor mange kalorier vi brænder i hviletilstand og når vi træner.
Spiser vi flere kalorier end vi brænder generelt, vil vores kroppe opbevare de ekstra kalorier som fedt lige meget hvor meget vi træner.

Myte 7 – Kvinder behøver kun cardio, og hvis de vil de træne med vægte skal disse være meget lette.
(med cardio menes der kredsløbstræning, fx løb/roning/step/aerobic)

For det første, hvis du udelukkende lavede cardio, ville muskler og fedt blive forbrændt.
Man skal løfte vægte for at opbygge muskelmasse og udelukke muligheden for at miste muskelvæv. Kvinder som udelukkende koncentrerer sig om cardio vil have meget svært ved at opnå deres ønskede resultater.


Loading...

No Comments Yet.

Leave a comment