Tips der kan hjælpe din forbrænding

Her kommer 10 tips der kan hjælpe dig booste din forbrænding

1. Undlad at sulte dig
Hvis du sulter dig selv eller springer et måltid over, går din krop i alarmberedskab. Den vil nemlig forsøge at »spare« på energien ved at sætte forbrændingen i et lavere gear og begynde at opbygge mere fedt for at passe på sig selv. Desuden risikerer du at blive fristet af søde sager og andre kaloriebomber og let komme til at overspise i løbet af dagen. Så sørg for at spise jævnt – og sundt – i løbet af dagen.

2. Dyrk Styrketræning
Styrketræning er en fantastisk måde at få gang i stofskiftet på. Det skyldes, at muskler forbrænder mere energi end fedtvæv, og større muskler betyder derfor højere forbrænding og dermed øget stofskifte – selv i hvile.

Et ekstra kilo muskler løfter din daglige forbrænding med ca. en procent, så med bare tre kilo ekstra muskelmasse øger du din forbrænding med knap 22.000 kcal. om året, hvilket svarer til ca. tre kilo fedt.

3. Spis mad med brændstof
Fisk, magre mælkeprodukter, kylling, kalkun, bønner, spirer og linser har det til fælles, at de indeholder masser af proteiner, som spiller en stor rolle for forbrændingen. Det er nemlig »dyrt« for kroppen at udnytte proteinerne, da det kræver mere energi at nedbryde protein end andre fødevarer. Så hvis du for alvor vil sætte skub i din forbrænding, bør du skrue op for proteinerne, så dine måltider består af mindst 1/5 protein.

4. Sunde c-vitaminer
Særligt C-vitaminer hjælper kroppen til at forbrænde fedt, og 75 mg dagligt skulle være tilstrækkeligt. Det skyldes, at bl.a. citrusfrugter indeholder såkaldte fytokemikalier, der reducerer kroppens niveau af insulin og tvinger den til at forbrænde kalorier.

C-vitaminer finder du masser af i bl.a. solbær, rød peber, kiwi, broccoli, jordbær, appelsin, citron, melon og hindbær.

5. Stress af
Når du er stresset øges niveauet af stresshormoner i kroppen. Disse hormoner får din krop til at spare på forbrændingen ved at sænke stofskiftet. Så hvis du føler dig stresset, bør du, ud over en god nats søvn, også holder nogle pauser i løbet af dagen. Desuden kunne du overveje at dyrke yoga eller begynde at meditere.

6. Hvidløg
Hvidløg er ikke bare super sundt. Det er også med til at regulere dit blodsukker, sætte skub i stofskiftet og sænke niveauet af insulin i din krop. Alt sammen noget, som resulterer i en øget forbrænding af de overflødige kalorier. Så gør som italienerne – spis masser af hvidløg.

7. Spice maden op
Stærke krydderier og særligt chili er med til at sætte forbrændingen i vejret. Jo stærkere, des højere forbrænding. Årsagen er, at de stærke krydderier øger kroppens varmeproduktion, får kroppen til at forbrænde flere kalorier og stimulerer dit stofskifte.

Du kan øge dit energiforbrug med ca. 100-200 kcal. pr. dag ved at spise krydderier med en brændende smag. Så pift din mad op med masser af frisk ingefær, hvidløg, peberrod, dijon sennep og sort peber.

8. Drop slankekuren
Slankekure går næsten altid ud på at indtage mindre energi, end din krop har brug for. Der er ikke noget galt med slankekure, problemet er bare at gentagne slankekure kan sætte forbrændingen ned, fordi din krop vil forsøge at spare på energien. Når du begynder at spise normalt igen, stiger forbrændingen ikke altid tilsvarende, og det kan gøre, at du lettere tager på igen.

9. Drik te og kaffe
Både kaffe og te indeholder koffein, som er med til at øge fedtforbrændingen.

Undersøgelser har desuden vist, at særligt grøn te, der foruden koffein også indeholder anti-oxidanter, sætter turbo på forbrændingen og forbedrer insulinsensitiviteten og glukosetolerancen.
Tre kopper om dagen skulle booste forbrændingen, med hvad der svarer til ca. 100 kcal.

10.Det kolde gys
Når du fryser falder kroppens temperatur, og da kroppen bruger energi for at varme sig op igen, er kulde en god fedtforbrænder. En svømmetur – gerne i havvand, træning iført mindre tøj, lavere stuetemperatur eller et iskoldt brusebad vil sætte din forbrænding i vejret.


Loading...